Kaukasisk Ovtcharka Forum

Velkommen til Kaukasisk Ovtcharka Forum.  Her kan du poste spørsmål, dele tanker og ideer, hendelser og andre ting som omhandler Kaukasisk Ovtcharka.

Kaukasisk Ovtcharka Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Pelsstell, kloklipp og slikt

Kaukasisk Ovtcharka har flott lang pels og om vinteren vil de få en tykk underull.

Selv liker jeg at hunden min til alle tider er velstelt og uten floker i pelsen, og det krever jo en børst i ny og ne. Nå er faktisk pelsen til en KO forholdsvis lettstelt selv om de har mye av den, ihvertfall om man skal se bort ifra røytetiden, hvor man ofte kan børste av et par fulle bæreposer i løpet av et pelsstell.

Det kan være lurt å lære valpen til å like pelsstellet fra den er liten. Noen hunder syntes det er behagelig å få stelt pelsen sin, mens andre syntes at det lugger og er ubehagelig. For å gjøre stellene så behagelige som mulige både for deg og hunden, er det greit å begynne tidlig med tilvenning til børste, kam, kloklipper og ren tørr bomull til å rense de ytre øregangene.

Min hund Zoot var som valp av den typen hund som syntes at børsting lugget. Særlig når jeg børstet bakparten, baksiden av bakbena og halen. Han har heller aldri syntes at det er særlig stas å få renset ørene, mens kloklipping alltid har gått greit.

Jeg på min side syntes at det er koselig å stelle hunden. Likeså syntes jeg det var en flott anledning til å knytte bånd med Zoot når han var valp. Nå har vi som rutine en kosetime om kvelden. (Ikke egentlig en hel time da, og ikke hver eneste kveld, men sånn rundt tre kvelder i uken).

Til kosetimen finner jeg frem børster, kloklipper, bomull, godbiter og klikker. Jeg setter meg ned på gulvet med ham, og starter med å kose litt, samt trene litt med klikkeren. Når jeg børster ham ber jeg ham om å ligge på siden, og så snu seg så jeg får tatt andre siden. Under siste finishen må han stå pent oppreist, og det er jo en fin anledning til å trene på å stille opp hunden, om man har ambisjoner om å innta utstillingsringen. Som valp pleide Zoot å få lov til å ha den ene hånden min inne i munnen sin, mens jeg børstet de områdene på kroppen hans som lugget mest. Var det ubehagelig ga han meg et forsiktig skvis i hånden. Nå som voksen er han trygg på at jeg ikke lugger ham, og vi har sluttet med dette for lenge siden.

Husk at KO fra naturens side er forsiktige og det kan være vanskelig for den nye hundeeier å skille mellom denne forsiktigheten og redsel. Respekter dette særtrekket hos valpen din, og bruk heller litt ekstra tid på å la hunden gjøre seg kjent med kloklipper, saks, børster osv. Men ikke overdriv, slik at du gir hunden inntrykk av at dette er noe farlig.

Ofte er en fin måte å begynne på at man finner frem disse tingene, setter seg til med valpen på gulvet og legger utstyret rundt seg mens man koser og klapper hunden. Lær deg hvor hunden liker best å bli klødd, og begynn å børste på disse stedene. En god børste med stålpigger anbefales. Begynn med korte økter, og ikke vær så nøye på om du får børstet hele valpen de første gangene. Gi deg før valpen begynner å protestere. Det viktigste disse første gangene er at valpen skal stole på deg og at det skal være så koselig og behagelig som mulig.

Ang. kloklipping, klipp ofte og lite, gjerne en gang i uka til å begynne med. Det er synd om man klipper for mye slik at det gjør vondt for valpen og den begynner å blø. Skulle dette evnt. skje allikevel, ikke lag noe nummer ut av det. Legg fra deg kloklipperen litt, børst litt isteden, ta så opp klipperen og klipp et par klør til. Husk ros og godbit. Du kan få kjøpt et pulver på apotek eller hos veterinær, som du tar på kloen om den skulle begynne å blø. Greit å ha i huset.

Stell av ørene. KO har hengende ører, samt mye pels rundt ørene, dette kan føre til at det blir litt lite lufting og det er viktig å følge med at det ikke blir betennelse og mye skitt inni ørene. Det er det greit å bruke en tørr ren bomullsdott til å rengjøre de ytre øregangene. IKKE stikk q-tips og lignende inn i ørene på hunden. Husk at de første gangene du renser ørene, så er det for å tilvenne hunden til dette, og da er det viktigere at behandlingen er behagelig enn at det blir "gullende" rent. Lukt på ørene til valpen din med jevne mellomrom. Merker du at lukten forandrer seg, kan det bety ørebetennelse, og da bør du ta valpen med til veterinær.

Mvh
Cindy