Kaukasisk Ovtcharka Forum

Velkommen til Kaukasisk Ovtcharka Forum.  Her kan du poste spørsmål, dele tanker og ideer, hendelser og andre ting som omhandler Kaukasisk Ovtcharka.

Kaukasisk Ovtcharka Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Søger Info

Hej

Jeg kommer fra Danmark, og søger noget info om racen.
Herhjemme er der måske kun 5 Kaukasere, og det er ikke nemt at komme i kontakt med ejere.
Jeg er helt skudt i racenm og jeg syntes at den er fantastisk.
Jeg søgte på nettet og fandt linket til dette forum og tænkte at det kunne være nyttigt at spørge eksperterne.

Jeg kender ikke så meget til racen, men har kun læst om den og set en massse billeder.
Jeg har hørt at deres beskyttelsesinstinkt er meget stærkt og at de angriber når de føler sig truede.
Er det rigtigt, at ingen fremmede mennesker/børn kan komme indenfor uden min accept?
Jeg vil gerne have en hund, der kan passe på, men jeg ønsker samtidig at mine forældre og andre i familien, kan gå ind i huset uden at blive bidt eller angrebet.
Den skal kunne advare, før den angriber.

Det er okay, hvis den ikke bryder sig om fremmede, men den skal ikke udvise aggressivitet mere end højst nødvendigt.

Jeg kunne meget godt tænke mig at vide mere om racen, og det niveau deres aggressivitet er på.
Som sagt må den gerne være vagtsom, men skal ikke være til fare for mennesker.

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

Mvh
Charlotte

Re: Søger Info

Hei Charlotte,

Du må gjerne komme å hilse på mine KO'er om du vil. Det er ganske greit å komme hit på en tur fra Danmark, ferge går fra Fredrikshavn, og jeg kan hente deg på kaien.

Jeg har to KO'er en hannhund på 4 år og en tispe på 11 mnd. Det er ganske stor forskjell på de i gemyttet. Hannhunden har jeg hatt fra han var valp, og han ble med meg til kontoret hver dag frem til han var 7-8 mnd. gml. Han har utpreget vokterinnstinkt, men det ser ut som om hans vokting begrenser seg til å passe på meg. Familie og venner må gjerne komme på besøk, og han syntes det er helt greit. Ang. tispen så har hun bodd på kennel til hun var 9 mnd. og er mye mer reservert ovenfor fremmede, hun er ikke aggressiv, men vil heller ikke hilse om hun kan slippe.

Tror det blir litt feil å si at en KO angriper når den føler seg truet, jeg vil heller si at den kan gjøre det om flokken dens (evnt. familien) er truet. Typisk er en flokkvokter som passer f.eks. sauer, den vil om den må angripe en ulv, bjørn el. lign. som truer flokken. Men helst så jager de nok trusselen ut av territoriet sitt og er ferdig med det uten at det kommer til kamp.

Ang. om fremmede kan komme indenfor, så kan du oppleve at din KO tar avgjørelser selv (de er kjent for å være selvstendig tenkende individer). Det er forskjell på de, noen oppdrettere selekterer for et mer "familiehund" gemytt, mens spesielt i russland og baltikum så vil mange ha hundene veldig skarpe. Om du gjør et godt forarbeide før du velger deg valp og sosialiserer, miljøtrener og preger valpen godt. Så er det store muligheter for at du får din KO akkurat slik du ønsker.

De husker gjerne mennesker de har blitt introdusert til før. Min KO hann blir alltid veldig glad f.eks. når min søster kommer, enda hun treffer han veldig sjelden. Han er også veldig begeistret for våre naboer, at naboen kommer innom betyr ofte tur. Om du gir din hund positive opplevelser sammen med menneskene du vil den skal godta, så går det som regel greit.

En KO vil alltid varsle deg når det kommer besøk, tror det blir vanskelig å avvenne med akkurat det. Du sier den skal advare før den angriper, jeg vil helst si at den skal advare og aldri angripe. kanskje med unntak av om det er en virkelig trussel mot ditt liv, noe de færreste heldigvis opplever).

Typisk for en trygg KO er at den vil inspisere en fremmed mens du er tilstede, deretter er den ikke særlig interessert. Men du kan være sikker på at den følger med, den vet akkurat hvor i huset den fremmede oppholder seg til enhver tid.

Ellers så er jeg enig med deg i at vaktsom skal den være, men ikke farlig. Og slik vil jeg også beskrive de to jeg har.

Jeg er ingen ekspert da, etter å ha hatt og studert rasen i 4 år er jeg fortsatt "student"

Du er som sagt hjertlig velkommen på besøk

Med vennlig hilsen
Cindy

Re: Re: Søger Info

Hej Cindy

Mange tak for det fine og informationsrige svar!

Det kunne da være rigtigt hyggeligt, at komme forbi en dag. Der er bare et lille problem ang. færgen til Norge.
Jeg bor på Sjælland og det tager mig næsten 6 timer i bil at komme til Frederikshavn.
Jeg kunne måske finde ud af om der stadig er en rute fra Helsingør, som der var før i tiden.

Dine hunde lyder virkelig, som den type hund, jeg gerne vil have. Vagtsomme og reseverede, men alligevel søde og omgængelige på deres egen måde.
Det med at din tæve ikke vil hilse hvis hun kan blive fri, er jo ikke i sig selv noget problem, så længe at hun ikke angriber unødigt.

Hvis du en dag kommer på udstillinger i Danmark, så er du meget velkommen til at skrive til mig.
Eller på den anden side, hvis jeg kommer til Norge en dag, så skriver jeg lige en mail til dig.

Mvh
Charlotte