Kaukasisk Ovtcharka Forum

Velkommen til Kaukasisk Ovtcharka Forum.  Her kan du poste spørsmål, dele tanker og ideer, hendelser og andre ting som omhandler Kaukasisk Ovtcharka.

Kaukasisk Ovtcharka Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Sikling og andre dyr..

Heisann. Jeg å min samboer har lenge sett på denne raesn og syns den passer veldig bra til oss og det vi leter etter i en hund. Det vi imidlertidig lurer litt på er hvordan denne hunden er i forhold til andre dyr generel, som feks katter og vet endel store hunder har mye sikkel og slevjer, er det ett vanlig trekk ved denne rasen?

Ellers må jeg bare si at du har nydelige hunder :)

Mvh Sissel Larsen

Re: Sikling og andre dyr..

Hei Sissel,

For et par år siden tok jeg opp "status", og skrev litt om hvordan min hannhund var akkurat da (3 år gammel). Der har jeg også skrevet et eget kapittel om forholdet til andre dyr. Du kan lese hele artikkelen her: http://www.koinfo.org/zoot1.htm

Den Kaukasiske Ovtcharka gikk opprinnelig løs i landsbyene sammen med folk og dyr, så sånn fra utgangspunktet så var den omgjengelig ovenfor katter osv. Det jeg har erfart med mine er at det er greit med husets katter, mens fremmede katter ser ut til å irritere de. Når det gjelder andre tamdyr slik som sauer, hester og kuer, så gjelder det å introdusere valpen til disse i tidlig alder. Husets egne dyr byr sjelden på problemer og rasen har ikke jaktinnstinkt så den vil ikke forfølge f.eks. rådyr og elg. Dog vil den nok bjeffe om rådyrene nærmer seg eller er inne på hundens territorium.

Når det gjelder sikling og sleving så er dette ikke vanlig på denne rasen. De skal ha stramme og tørre lepper sett utifra rasestandard. Uansett sikle litt kan de nok gjøre i forbindelse med at de får godbiter o.l. men ikke ellers.

Med vennlig hilsen
Cindy