Kaukasisk Ovtcharka Forum

Velkommen til Kaukasisk Ovtcharka Forum.  Her kan du poste spørsmål, dele tanker og ideer, hendelser og andre ting som omhandler Kaukasisk Ovtcharka.

Kaukasisk Ovtcharka Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Dagligdags oppførsel

Heisann.
Har lenge vurdert å anskaffe en K.O. Leser mye om den, spesielt på nett, og ser filmer på youtube osv.
Nå har det seg slik at 99% av filmene som ligger på youtube av K.O. er av aggresive hunder, ser ikke noen som løper rundt og er fornøyd.

For å fortelle litt om meg selv. Jeg er 22 år, født og oppvokst med hund. Har hatt St. Bernard og Golden Retriver, min bror har nå anskaffet seg en Berner Sennel. Jeg har en samboer og vi leier et hus på landet!

Men min tanke går i dette; vi besøker familie og venner titt og ofte - vil det være et problem å ta med KO til dem? Skjønner at den er beskyttende over sitt eget hjem, men hvordan er oppførselen når KO er i noen andre sitt hjem?

Og når vi er på hytten - mor og far, bror med kjæreste, andre bror med barn og kjæreste og jeg og samboeren. Vil en KO mistrives under slike "påsketurer" da den er borte fra hjemmet sitt?

Virker som en sær hunderase, - men noe så utrolig interessant har jeg ikke vært i nærheten av før. Skulle gjerne ha dratt fra Steinkjer til Fredrikstad (om det var der du bodde) for å ta en titt på dem.

Re: Dagligdags oppførsel

Morten
Heisann.
Har lenge vurdert å anskaffe en K.O. Leser mye om den, spesielt på nett, og ser filmer på youtube osv.
Nå har det seg slik at 99% av filmene som ligger på youtube av K.O. er av aggresive hunder, ser ikke noen som løper rundt og er fornøyd.

Hyggelig å høre at du finner rasen interessant, og at du bruker mye tid på å lese om rasen.

Når det gjelder videoer på youtube, så finnes det mengder av fine klipp med fornøyde hunder. Bare å søke litt. Du bør også ta deg tid til å se denne filmen: http://bpg.sytes.net/nagazi/userfiles/media/loma.WMV

Bildekvaliteten er ikke så bra, men om du ser hele filmen får du ganske god forståelse for hvordan rasen er fra naturen sin side. Dette er en film på ca. 1 time.

Morten

Men min tanke går i dette; vi besøker familie og venner titt og ofte - vil det være et problem å ta med KO til dem? Skjønner at den er beskyttende over sitt eget hjem, men hvordan er oppførselen når KO er i noen andre sitt hjem?

Om det er et problem eller ikke å ta med sin KO på besøk, avhenger noe av de man skal besøke. Altså mine KO'er er ofte med og bor på hotell rundt omkring i landet og utlandet. Helt ukomplisert. Men de har mye pels, og er det bare litt sølete ute så kan det bli mengder med sand, grus, hår osv. man drar med inn i andres hus. Tror at det ville være en smule upopulært om jeg tok med meg en eller fler av hundene mine inn i huset til f.eks. min mor pga. dette.

Om jeg skal i søndagsmiddag eller på kveldsbesøk til familie eller venner, så lar jeg gjerne hundene være igjen hjemme. Evnt. om vinteren, så kan jeg ta med en eller to, og la de ligge i bilen mens jeg er inne, for så å ta de ut og lufte de innimellom.

Altså, i forhold til en normal KO's temperament så er det ikke et problem å ta med seg sin KO på besøk til venner og familie. Derimot pels, sand, søle og hundens størrelse kan være et problem. De er som regel rolige innendørs, men kan fort velte vaser, lette stålamper, blomster og annet nips som er plassert i halehøyde. De som ikke har (stor) hund har gjerne "pyntet" hjemmene sine på en litt annen måte, enn oss med hunder.

Morten
Og når vi er på hytten - mor og far, bror med kjæreste, andre bror med barn og kjæreste og jeg og samboeren. Vil en KO mistrives under slike "påsketurer" da den er borte fra hjemmet sitt?

Påsketuren tror jeg nok at hunden vil elske. Sørg for at den har et kjølig sted å sove. Gjerne heller i en for oss iskald hyttegang enn foran peisen. Hund og barn bør være sammen når det er voksne tilstede. KO'en er først og fremst knyttet til familien/flokken/eieren sin, hvor de er sammen er av mindre betydning.

Morten
Virker som en sær hunderase, - men noe så utrolig interessant har jeg ikke vært i nærheten av før. Skulle gjerne ha dratt fra Steinkjer til Fredrikstad (om det var der du bodde) for å ta en titt på dem.

Jeg bor i Vestfold, og du er hjertlig velkommen til å besøke oss og treffe hundene.

Med vennlig hilsen
Cindy

Re: Dagligdags oppførsel

Hei og takk for respons!
Holder på å laste ned filmen nå, så blir det å se den utover kvelden, takk for det!

Det jeg tenkte med 'problem' med å ta den med bort på besøk var rett og slett oppførselen til hunden, med tanke på at den er "føre-var" og aktsom for nye mennesker. Men dette er vel litt fra hund til hund og oppdragelse kan jeg tenke meg!
Synd at dere holder til så langt unna, ellers hadde jeg tatt meg en tur innom nå med en gang

Mye støv og skitt fikk vi oppleve med St. Bernard'en vår.. Det vil ikke være noe jeg tenker på i den forstand - stauvsugeren gjør nok jobben!

Har ikke researchet pris på KO enda, tørr jeg spørre hva dere tar for en KO?

- Morten